Kríziskezelő telefonszolgálat
A 2005-ben létrejött szervezet munkatársai alapvetőn mentálhigiénés, pszichológus, szociális munkás, szociálpedagógus és szociálpolitikus szakemberek voltak, akik az OKIT működésének megkezdése előtt átfogó szakmai felkészítő képzésen vettek részt, de a munkatársak folyamatos szakmai továbbképzése a telefonos szolgálat beindulását követően is szerves részét képezte az intézmény működésének.
Az OKIT feladata megalakulása óta sokrétű: krízisintervenció, mentális és pszichológiai segítségnyújtás, jogi természetű tájékoztatás/segítségnyújtás, valamint a hazai szociális ellátórendszerrel való kapcsolattartás.
A szolgáltatás elsőrendű célja, hogy segítséget nyújtson a kapcsolati erőszak, a gyermekbántalmazás, a prostitúció- és emberkereskedelem áldozatainak és szükség esetén gondoskodjon az elhelyezésükről. Amennyiben - egyéb segítő lehetőségek helyett - elhelyezés válik szükségessé, úgy a titkos intézményként működő krízisközpontokban 4 hetes elhelyezésre van mód, amely időtartam indokolt esetben, maximum további 4 héttel meghosszabbítható.
Az ellátás díjtalan, a gondozás során a krízisközpont szakemberei segítik a rászorulót a probléma hosszabbtávú, biztonságos megoldásában, továbbá kapcsolatot tartanak az illetékes családsegítő és gyermekjóléti szolgálat családgondozójával.
Az OKIT elsősorban telefonon fogadja a hívásokat és azonnali intézkedéseket kezdeményez az áldozatok segítésére. A telefonvonal kétcsatornás, egyszerre két munkatárs tartózkodik a központban, akik külön irodahelyiségben elhelyezve, 12 órás váltásban, a nap 24 órájában fogadják a beérkező hívásokat.
A szolgáltatás célja állandó elérhetőséget biztosítani a kapcsolati erőszak, valamint a prostitúció- és emberkereskedelem áldozatainak a nap minden órájában, az ország egész területén, valamint külföldön, továbbá rendelkezésre állni mindenki számára, aki kívánja, hogy azonnal összeköttetésbe léphessen segítő szakemberrel. Minden telefonbeszélgetés arra irányul, hogy a segítséget kérők úgy érezzék, rövid idő alatt is hatékonyan foglalkoztak velük, melynek hatására megszerezték azt az erőt és képességet, amivel elindulhatnak a pozitív irányú változás útján. Az OKIT fontosnak tartja az együttműködést mindenkivel, aki részt tud és akar venni ennek a szerteágazó problémakörnek kezelésében, a krízisek, konfliktusok megelőzésében.
A Szolgálat létrehozatalának és működésének jogszabályi – és szakmai etikai - alapját és hátterét az alábbi keretek képezik:
- Az 1982. évi 10. törvényerejű rendelet a nőkkel szembeni megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról 1979. december 18-án New Yorkban elfogadott egyezmény kihirdetéséről (CEDAW)
- a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény vonatkozó rendelkezései
- a hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható távoltartásról szóló 2009. évi LXXII. törvény
- a bűncselekmények áldozatainak segítéséről és az állami kárenyhítésről szóló 2005. évi CXXXV. törvény
- az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény
- a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 192. §- az emberkereskedelemről, 212/A. § a kapcsolati erőszakról, 222. §-a a zaklatásról
- a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény 138/A. és 138/B. szakaszai a távoltartásról
- az Európa Tanács Emberkereskedelem Elleni Fellépésről szóló Egyezményének kihirdetéséről szóló 2013. évi XVIII. törvény
- az emberkereskedelem áldozatai azonosításának rendjéről szóló 354/2012. (XII.13.) Korm. rendelet
- a 32/2007. (OT. 26.) ORFK utasítás a családon belüli erőszak kezelésével és a kiskorúak védelmével kapcsolatos rendőri feladatok végrehajtására
- a kapcsolati erőszak elleni hatékony fellépést elősegítő nemzeti stratégiai célok meghatározásáról szóló 30/2015. (VII. 7.) országgyűlési határozat
- Szociális Munka Etikai Kódexe és más, írásban nem rögzített emberi és szakmai együttélési normák és szabályok
További információk az alábbi linken elérhetők:
http://bantalmazas.hu/