Hírek

Van segítség! Kapcsolj Egyből! (Első rész)


A Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. „Kríziskezelő szolgálatok fejlesztése” elnevezésű EFOP-1.2.4-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú kiemelt projektje 2018. május 16-17. között rendezte meg az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálattal közös szakmai konferenciáját. Az eseményen a kapcsolati erőszak megelőzése és kezelése területén dolgozó szervezetek, szakemberek nyerhettek betekintést az ellátórendszer különböző fejlesztéseibe.

A konferenciát dr. Illés Boglárka ifjúságpolitikáért és esélyteremtésért felelős helyettes államtitkár nyitotta meg. Beszédében elmondta, a segítő szakmában dolgozni az egyik legnehezebb, és egyben a legnemesebb hivatás is. Megköszönte az áldozatsegítő szakma munkatársainak, hogy sokszor a lehetetlennek tűnő helyzetekben is helytállnak, és hogy nem csak szaktudásukkal, hanem teljes személyiségükkel és erejükkel támogatják a bajbajutottakat. Kiemelte, a bántalmazás felszámolása mellett valós kormányzati szándék és elköteleződés van. Elmondta, a kapcsolati erőszak minden formája ellen valós tettekkel küzdeni kell, hiszen egy összetett, rejtett jelenségről van szó. Ezért fontos az áldozatokat segítő ellátórendszer fejlesztése, bővítése, ugyanakkor kiemelt figyelmet kell fordítani a prevencióra is. Az áldozatokkal kapcsolatba kerülő szakemberek képzése, a kutatások és a lehetséges áldozatok felderítése kulcsfontosságú a megelőzés szempontjából. Helyettes államtitkár asszony beszédében kihangsúlyozta, hogy fontos tudatosítani mindenkiben, a kapcsolati erőszak nem magánügy. Van segítség, és bizalommal fordulhatnak a segítő szakemberekhez. Beszéde végén elmondta, hogy a Kormány felismerte, hogy a szolgáltatásokat a 21. század kihívásainak megfelelően szükséges megváltoztatni, fejleszteni, így az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT) a jövőben elindítja az online tanácsadást is.

A szakmai előadások Téglásy Kristóf, a Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. „Kríziskezelő szolgálatok fejlesztése” projekt szakmai vezetőjének bemutatkozó prezentációjával kezdődtek. Elmondta, az 1,16 milliárd forint költségvetésű projekt egyik fő törekvése a krízis- és lelki elsősegély telefonszolgálatok fejlesztése, amelyet workshopok, regionális konferenciák, országos konferenciák, coaching ülések és szupervíziók, valamint a 21. századi igényeket és elvárásokat kielégítő infokommunikációs fejlesztések által kívánnak megvalósítani. Ennek egyik hangsúlyos eleme a honlapfejlesztést kiegészítő applikáció fejlesztés. Ezen túlmenően a projekt a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjainak, valamint a személyes gondoskodást végző szakembereknek kínál 40 órás képzést, melynek eredményeként mintegy 5.000 fő humán közszolgálati dolgozó és 250 fő pedagógus képzése és érzékenyítése fog megtörténni. A képzés egyik fő szempontja, hogy egy olyan átfogó ismeretet közvetítsen, amely gyakorlati megoldásokat kínál a különböző területen dolgozó segítő szakemberek számára, ezáltal összehangolva munkájukat.

A Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. által működtetett Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT) munkájáról és fejlesztéseiről Boglacsik Tímea irodavezető számolt be a konferencián résztvevőknek. Az OKIT 2005. április 1-jén kezdte meg működését, amely a kapcsolati erőszak és emberkereskedelem áldozatainak nyújt segítséget, szükség esetén (akut krízishelyzet fennállásakor) pedig megszervezi és koordinálja az áldozatok azonnali menekítését, elhelyezését. A szolgáltatások célja a rehabilitáció, a társadalmi integráció elősegítése és támogatása. Az OKIT telefonon fogadja a hívásokat, a 06-80-20-55-20 számon. Az OKIT elsődleges célja, hogy információt nyújtson az áldozatok számára a segítségnyújtó szolgáltatásokról, lehetőségekről, egyúttal célul tűzte ki, hogy a helyi gyermekvédelmi jelzőrendszer és más jelzőrendszerek szakembereinek munkáját megerősítse a prevenció során. Ehhez szorosan hozzátartozik, hogy napra kész információkkal szolgál az áldozatsegítő szolgáltatásokról, programokról a segítő szakemberek számára azért, hogy az áldozatoknak hosszútávú megoldást tudjanak nyújtani. Boglacsik Tímea kiemelte, hogy az áldozatsegítésben fontos a hálózati rendszer, a krízisközpontokkal, titkos menedékházakkal való együttműködés abban az esetben, ha a segítségnyújtás megköveteli az azonnali kimenekítést. Ezen kívül szintén fontos a többi jelzőrendszeri taggal való szoros együttműködés a hatékony segítségnyújtás érdekében.

(Folytatás a következő cikkben)