Hírek

Gyermekbántalmazás a színházban


A szegedi Genéziusz Színház Good Day Today – A gyermekbántalmazás ellen című darabjáról közöl kritikát a Corn and Soda. Mint írják, nem bánták meg az élményt, ám még most is apróra szorul a gyomruk, ha a darabra gondolnak.

Anélkül, hogy túl sokat árulnék el a darabról és elspoilerezném azt nektek, leírom a történetet röviden, hogy tiszta képet kapjatok, mire is számíthattok, ha beültök erre az előadásra. Előre szólok, még a részleteket kihagyó összefoglaló sem egy könnyed olvasmány. A következő sorokat kizárólag erősebb idegzetű olvasóinknak ajánlom.

Színházi előadás plakátja
Forrás: cornandsoda.hu

A darab egy semleges térben, kaotikus nyitánnyal indul, amitől elsőre úgy érezzük, hogy valami álművészieskedős bénaságra ültünk be, de ez a tévérzetünk abban a pillanatban elszáll, mikor az öt történetből végighallgatjuk az elsőt. A natúr módon berendezett színpad nem véletlen, ugyanis ezzel a néző inkább a színmű fő erősségeire koncentrál, ami a történet és a színészi játék, amikről egy rossz szavunk sem lehet.

A társulat öt olyan történetet vitt színpadra, amelyeknek egyetlen közös pontjuk van. A szereplői egytől egyig átéltek valamilyen formában bántalmazást gyerekkorukban. Mindegyik karakter a gyermekbántalmazás egy típusát tárja elénk, azzal, hogy elmesélik nekünk, min mentek keresztül.

Találkozunk iskolai terror áldozatával, szexrabszolgával, egy könyörtelen és szadista anya lányával és két olyan fiatallal is – egy fiúval és egy lánnyal –, akik szexuális abúzust szenvedtek el rendkívül fiatalon.

Már az első karakter előadása is olyan erősen vág minket pofán, hogy azt Tyson is megirigyelné, de a darab a felépítésének köszönhetően egyre durvább és kényelmetlenebb eseményeket tár elénk.

Még a kényelmes fotelokban sem találjuk a helyünket, fészkelődünk, hányingerünk van, nem tudunk hova nézni, mert a színpadon álló színészek olyan erővel és hihetően szereplenek, hogy képtelenné válunk arra, hogy vörösre sírt szemeikbe nézzünk. Ezt a hangulatot fokozzák még a darabban az egyes karakterek feltűnése előtti vászonra vetített kisfilmek, amik metaforikus betekintést engednek az elkövetkező percekbe. A végzetes ütést mégsem a hangulat viszi majd be, hanem a tudat, hogy a társulat valós, megtörtént eseményeket dolgozott fel.

Ha ilyen érzetet kelt az előadás, akkor mégis miért nézzétek meg? Jogosan vetődhet fel a kérdés, mert színházba mégiscsak szórakozni jár az ember, nem pedig szenvedni.

A válasz viszont ugyanolyan triviális, mint maga a kérdés. Mert bár tudunk róla, hogy sajnálatos módon manapság is létező jelenség a gyermekbántalmazás mindegyik fajtája a világ minden táján, de valahogy mégsem tudatosul az bennünk, hogy azzal, ha hallgatunk róla, magát az eseményeget legitimáljuk.

Mert sajnos hallgatunk róla. Talán még magunknak sem ismerjük be, de mindannyiunk életében jelen van vagy volt. Ha nem is konkrétan velünk történt ilyesmi, de teljes biztonsággal állíthatom, hogy mindenkinek van legalább egy olyan ismerőse, akit érint a probléma.

Az áldozatok félnek és szégyenkeznek, az elkövetők pedig köztünk élnek. Ezért erről igenis beszélni kell, a Good Day Today-nek pedig az a legnagyobb erőssége, hogy beszélgetést indít a témában.

Amennyiben önt, vagy környezetében valakit bántanak, ne szégyelljen segítséget kérni!

Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT)

Telefon: 06/80-20-55-20 (éjjel-nappal)

www.bantalmazas.hu

e-mail: okit@csbo.hu

Forrás: csalad.hu/cornandsoda.hu